Március 20.-án lehetőséget kapott a 10.B osztályának a természettudományi illetve a matek tagozat része is hogy meglátogathassa a Semilab Budapesten lévő félvezetők tesztelésére készült gépeket gyártó üzemét. A cég lefedi a termékinnovációteljes szakaszát, az innovatív kutatástól, mérésfejlesztésben, terméktervezésben és gyártáson át a megvalósításig, az integrációig és a karbantartásig. Ez cég 1989-ben alapult meg egy kis csoporttal akik belekezdtek a fejlesztésbe és kutatásba, mára már több mint 1600 ember vesz részt a különböző mérőműszerek teljes gyártásifolyamatában. A Semilab a félvezetőipar metrológiai és ellenőrző berendezéseinek egyik meghatározó beszállítója Budapest. A Semilab immár alapvető technológiákat, folyamatos fejlődést biztosít a világ számára.
A Semilab Budapesti telephelyénél tett látogatásunk hozzávetőlegesen 5 órát vett igénybe, ami alatt különböző programok, játékok és előadások révén ismerkedhettünk meg mind a félvezetők, mind a Semilab érdekességeivel. Túránkat egy kényelmes konferenciateremben indították, ahol szó esett általánosságban a cég munkásságáról, majd egy kis balesetvédelmi okítást is kaptunk. Ezután (mivel nagy létszámú csoportnak számítottunk) két csoportra bontva kezdtük meg a több épületből álló komplexum felderítését kedves és segítőkész vezetőinkkel. A tetőkerten keresztül a tervezési és összeszerelési épületeken át egészen az úgynevezett tiszta terekig bebarangolhattuk a területet, miközben meg-megállva kisebb, de annál érdekesebb előadásokat hallgathatunk meg a különböző részlegekről. Utunk során megismerkedtünk a toll méretű kisgépektől egészen a gardrób szekrény nagyságú, félvezetőket tesztelő óriásokig. Látni az ezek összeszerelési folyamatát, megérteni miért fontosak ezek a gépek egészen különleges lehetőség volt mindannyiunk számára. (Különösen ezeknek a műszereknek az eladási ára keltett nagy érdeklődést.) Vezetőink minden kérdésünkre készségesen válaszoltak és szívesen mondták el minden érdeklődőnek az ittdolgozáshoz szükséges végzettségek hosszú listáját. Sétánkat egy szilícium egykristály megtekintésével zárult amit hirtelen jött lehetőségként tette teljessé az iparág bemutatását számunkra. Visszaérve a kiindulási konferenciatermünkbe, egy kiselőadással a chipgyártás fejlődéséről illetve egy kreativitás és koncentrációfejlesztő társasjátékkal vártak minket, ahol többfajta áramkört kellett puzzle szerűen összerakni megadott útmutató szerint. A program zárásaképpen pedig a tiszta terek jellegzetes, egyszer használható öltözékét próbálhattuk fel pár fotó erejéig.
Véleményem szerint az egész osztály nevében állíthatom, hogy a Semilabnál tett látogatásunk érdekes, élvezetes és tanulmányi szempontból is kielégítő volt. A különböző programok színes választékában mindenki megtalálta a számára szórakoztató dolgot, ami miatt később jó érzéssel gondol majd vissza kissebb kirándulásunkra. Az ütemterv kellően szoros volt, így jópáran nem is érezték az idő múlását, ahogyan elment az egész délelőtt és egy kicsi a koradélutanból is. Részemről a vezetők és kollégáik kedvessége volt a legmeghatározóbb, pont emiatt jómagam egy kissebb beszélgetésbe is elegyedtem a szilícium átdolgozásának mellékszálával kapcsolatban.
A Gyárlátogatást a Semilab funkciójának ismertetésével kezdték. Elmondták, hogy mivel foglalkozik a cég és miket gyártanak itt Budapesten, illetve világszerte. Kaptunk egy teljeskörű idegenvezetést a gyárterületén, és emellé társitva magyarázatot a különböző gépek működésével kapcsolatban. Végig odafigyeltek ránk és a kérdéseinkre, illetve megpróbálták leszűrni, hogy melyik diákot érdekli jobban a fizika és annak különböző tudomány ágai. Hozzánk is tettek fel kérdéseket, a mikroelektronikával kapcsolatosan. Az áltakuk elmondottakat, igyekeztek minnél jobban vizuálisan és tapinthatóan is jelképezni, hogy könnyben értelmezhető legyen mindenki számára. A program végén fizikai játékokban vettünk részt, és hogyha elakadtunk bátrán kérhettünk segítséget illetve nem féltünk kérdezni s érdeklődni sem az ott lévő nagy tudással rendelkező emberektől.
Írta: Unger Sára és Balogh Anna, 10.B